Sklepy dla seniorów i ich bliskich.

Sklepy dla seniorów teraz także on-line!  

Sprawdź nasz asortyment i wybierz coś dla siebie lub swoich bliskich, np. spraw sobie wygodny fotel regulowany elektrycznie. 

Sprawdź

Groźne upały

Kategoria: Główna kategoria Opublikowano:
Groźne upały

Seniorze ! Zadbaj o siebie w upalne dni.

Nadeszło piękne lato w naszym kraju, ale nie wszyscy mogą się w pełni cieszyć tak słonecznymi, upalnymi dniami.

Wysokie temperatury powietrza powyżej 30 st. są dokuczliwe dla wszystkich, ale szczególnie dla osób w starszym wieku. Wysokie temperatury powodują nie tylko niebezpieczne odwodnienie. Mogą wystąpić również skoki ciśnienia, a nawet zaburzenia krzepnięcia krwi. Podczas upałów ryzyko śmierci u osób starszych wzrasta nawet do piętnastu razy. Kolejnymi skutkami wysokich temperatur są udary. Udar słoneczny powstaje przy dużym i bezpośrednim nasłonecznieniu. Objawy to: zmęczenie, ból głowy, zawroty, nudności, osłabnięcie, omdlenie, spadek ciśnienia krwi, drgawki, wzrost temp. ciała nawet do 40 st. – w takim przypadku należy przenieść się w chłodniejsze miejsce i wezwać pogotowie ratunkowe.



Aby uniknąć przykrych konsekwencji przegrzania organizmu i odwodnienia przestrzegajmy kilku podstawowych zasad:

nie wychodź z mieszkania w godz. od 11.00 do późnych godzin popołudniowych.

jeżeli musisz opuścić swoje mieszkanie to:

  • ubierz lekką, przewiewną, jasną odzież z naturalnych tkanin (len, bawełna), sztuczne tkaniny utrudniają termoregulację
  • koniecznie załóż kapelusz, lekką czapeczkę lub inne nakrycie, aby uniknąć przegrzania głowy
  • weź okulary przeciwsłoneczne koniecznie z filtrem UV
  • posmaruj odkryte części ciała odpowiednim kremem z filtrem UV z faktorem 40-50
  • zabierz ze sobą butelkę wody mineralnej
  • podczas przemieszczania się, staraj poruszać się w miejscach ocienionych
  • odpoczywaj na ławeczce tylko w cieniu



Nasze mieszkania, zwłaszcza te z oknami na południe, potrafią bardzo szybko się nagrzewać, dlatego wcześnie rano pozamykaj okna, pozasłaniaj je żaluzjami, roletami, zasłonami, wietrz mieszkanie dopiero wieczorem i nocą, gdy temperatura powietrza trochę spada, włącz w mieszkaniu wentylator. Dobrym rozwiązaniem jest również wieszanie w oknach mokrych prześcieradeł.

Pij dużo wody, specjaliści radzą aby wypijać co najmniej 2l płynów, może to być woda z dodatkiem soku owocowego, warzywnego, ale unikaj pobudzających napoi jak kawa, alkohol, mocna herbata. Dobrze aby była to woda niegazowana, unikaj słodkich musujących napojów, bo one tylko potęgują uczucie pragnienia. Najlepszy sposób nawodnienia to wypijanie 100-150 ml wody co godzinę, najlepiej z dodatkiem soku z cytryny, który dodatkowo schładza organizm lub świeżych liści mięty. Niektórzy specjaliści radzą, aby dodawać odrobinę soli, przy czym powinna być to sól bogata w substancje mineralne, np. kłodawska lub himalajska. Pij nawet wtedy, kiedy nie odczuwasz pragnienia. Seniorzy są bardziej narażeni na odwodnienie, ponieważ miewają zaburzenia w odczuciu pragnienia, a niektórzy celowo ograniczają picie w obawie przed zbyt częstym odwiedzaniem toalety.

Jedz lekkostrawne posiłki i dużo owoców, zwłaszcza tych, które zawierają dużo wody jak truskawki czy arbuzy – obok wody zawierają cenne minerały i witaminy, unikaj tłustych i pikantnych potraw smażonych. Sięgaj po chłodniki, mleko zsiadłe i kefiry. Jedz warzywa sezonowe, zwłaszcza pomidory i ogórki - zawierają dużo soli mineralnych.

Unikaj wysiłku fizycznego w godzinach największego nasłonecznienia.

Sprawdź czy leki, które regularnie przyjmujesz mogą powodować złą tolerancję na słońce,np. mogą powodować przebarwienia skóry. Skonsultuj się z lekarzem. Niektóre z leków należy przechowywać w chłodnym miejscu, aby nie utraciły swoich właściwości.

Mierz regularnie ciśnienie, odwodnienie powoduje spadek ciśnienia.

Upał zwiększa opuchliznę nóg, zwracajmy uwagę, aby nasze obuwie było przewiewne. Pomóc może położenie się z uniesionymi nogami, co poprawi krążenie. Dobrze jest wziąć z rana chłodny prysznic.  A w ciągu dnia udać się na basen.



 

Komentarze

Zostaw komentarz